Bizarre sollicitatievragen
De dag van het sollicitatiegesprek breekt aan, je hebt je super goed voorbereid en in het gesprek wordt de volgende vraag gesteld: “Als je een M&M was, welke kleur zou je dan zijn?” Wait… What..?!
Tijdens mijn research naar sollicitatievragen, stuitte ik op het onderwerp ‘bijzondere sollicitatievragen’. En met name multinationals kunnen er wat van! Hier vind je enkele voorbeelden (via www.glassdoor.com):
1. Als je een superheld kon zijn, wie zou je kiezen? (AT&T)
2. Hoeveel basketballen gaan er in deze kamer? (Google)
3. Hoe bizar vind je jezelf, op een schaal van één tot 10? (Creditcardmaatschapij Capital One)
4. Als je zou krimpen tot het formaat van een potlood en in een blender zou worden gestopt, hoe kom je daar dan uit? (Goldman Sachs)
5. Wat zou je doen als je een pizzeria van je oom erft? (Volkswagen)
Eigenlijk best grappige vragen, maar hoe geef je hier nu antwoord op? En waarom worden deze vragen überhaupt gesteld?
It’s all about you
Op een werkdag als alle andere vroeg mijn oud-collega van het werving en selectiebureau aan haar kandidaat hoe zijn gesprek was gegaan. De kandidaat was een beetje beduusd, want hij had de vraag gekregen: “Als je 1.000 pingpongballen krijgt, wat ga je daar dan mee doen?”. Wat had die vraag in hemelsnaam met de functie van Klantenadviseur te maken?
De reden waarom bedrijven dit soort vragen stellen, is om er achter te komen (aan de hand van jouw antwoord) wat voor persoon jij bent. Zou jij alle pingpongballen houden? Dan kan dat egoïstisch overkomen. Of zou je ze verkopen (commercieel)? Zou je ze zorgvuldig opbergen (gestructureerd)? Zou je ze misschien uitdelen (behulpzaam)? Of zou je ze gebruiken om er een kunstwerk van te maken (creatief)?
Met deze theorie kun je ook de vragen van de multinationals ontleden. De vragen van AT&T en CCO kun je vergelijken met de pingpongballen. Bij de vraag van Google gaat het om inzicht, de vraag van Goldman Sachs gaat jouw inzicht en analytisch denkvermogen na en die van Volkswagen checkt je ondernemerschap.
Stel jezelf eens zo’n bizarre vraag en denk goed na over je antwoord: wat wil je ermee bereiken? En klopt dat met wie jij echt bent? Have fun!